Opvoedtip van de maand

Hier hangt voorlezen in de lucht!

De jaarlijkse Voorleesweek wil iedereen aansporen om voor te lezen. Omdat voorlezen knusse en gezellige momenten creëert, en nieuwe werelden opent. Omdat voorlezen de taalontwikkeling en de fantasie stimuleert. Omdat het helpt om indrukken en gevoelens te verwerken. 
 
Je grijpt al naar een boek? Fijn! Neem eerst nog even tijd om in een notendop stil te staan bij manieren om je voorleesmomenten nog rijker te maken.
 
 
Ken het verhaal
Neem het boek al eens door, zodat je weet waar het verhaal spannend, triest of grappig is, waar je moeilijke woorden beter vervangt of uitlegt, hoe het afloopt.
 
Kies je plekje
Een rustig, knus en intiem plekje werkt altijd goed. Maar ook in een wachtzaal, in de auto of op de bus, in het park of bos: het kan op veel plaatsen. 
 
Laat je kind reageren
Je kind krijgt taal aangeboden, en gaat daar vaak spontaan op reageren. Laat dat gebeuren en tracht erop in te spelen. Ook als je verhaal dan even een andere richting uitgaat dan in het boek.
 
Maak het levendig
Gebaren, intonatie en gekke bekken maken een voorleesverhaal helemaal af.
 
Stel eenvoudige vragen
Niet de hele tijd, maar af en toe kan je eens vragen: wat doet Noor daar? Wat zou er nu gebeuren? Zie jij de poes nog? Zo lok je interactie uit.
 
Voorspel samen het verhaal
Oudere kinderen kunnen al eens nadenken over een eigen einde. Creatief, en spannend om te horen hoe het dan echt afloopt.
 
Je eigen ritueel
Op de rand van het bad, lekker nog even in het grote bed, je kind leest af en toe aan jou voor, altijd dezelfde knuffel die meeluistert: geef een persoonlijk tintje aan je voorleesmomenten. Zo creëer je herkenbaarheid en onschatbare herinneringen voor later.
 
Een sprongetje naar links of naar rechts
Geen zin in een fictief verhaal? Haal er de krant eens bij, of een strip, een non-fictie boek, een digitaal prentenboek of net een echt oud boek. Een heel nieuwe ervaring!
 
Meertalig?
Voed je je kind in meerdere talen op? Lees ook voor in de taal waarin je je het meest thuis voelt. Kinderen nemen taal op als een spons, je hoeft je geen zorgen te maken dat voorlezen in een andere taal de taalontwikkeling van het Nederlands in de weg staat.
 
Nog een keertje?
Herhaling vinden alle kinderen fijn. Zo herkennen ze structuur, leven ze zich helemaal in en wordt een verhaaltje echt van hen.
 
Van baby tot …
Ook heel jonge baby’s kan je voorlezen. Door samen in een knisperboekje of prentenboek met duidelijke afbeeldingen te kijken. Peuters houden van korte, herkenbare verhaaltjes. Boekjes over boos, bang, blij, bedroefd dragen bij tot hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Kleuters hebben een rijke fantasie en genieten van verhalen waarin onverwachte dingen gebeuren. Ook als je kind al zelf kan lezen, is voorlezen een goed idee. Het verhoogt hun luistervaardigheid en concentratievermogen. En zijn de verhaallijnen voor de eerste lezertjes vrij beperkt wegens de eenvoudige woordenschat en zinsbouw, dan kan een voorleesverhaal helpen om leesplezier en fantasie te bevorderen.
 
Stop op tijd
Voorlezen is leuk zolang voorlezer en luisteraars er plezier in hebben. Het boek hoeft niet uit, het verhaal niet af, je stopt beter als je merkt dat de aandacht verslapt.
 
Boekentips?
Hier vind je boeken en apps in handige lijstjes op leeftijd gerangschikt.
18/11/2016