Veel gestelde vragen

Hoe zorgen voor een ontspannen sfeer tijdens de examens?

Mijn dochter (16 jaar) is prikkelbaar en onuitstaanbaar tijdens de examenperiode. Dit zorgt voor een onaangename sfeer in huis, waar mijn andere kinderen, mijn vrouw en ikzelf onder lijden. Wat kunnen we doen om de sfeer te verbeteren?

Een examenperiode is een stressvolle tijd. Er komt heel wat druk op de schouders van je dochter te liggen. Leerkrachten stellen hoge verwachtingen. Medeleerlingen kunnen elkaar soms flink zenuwachtig maken. Misschien twijfelt je dochter of ze goed genoeg is voorbereid. Gelukkig kan je als ouder heel wat doen om je kind een hart onder de riem te steken.

Vertrouwen tonen

Laat je dochter merken dat je in haar gelooft. Een slecht examen is het einde van de wereld niet. Toon waardering voor haar inzet. Wees eerlijk: zeg niet dat het allemaal wel zal meevallen als ze ervan overtuigd is dat ze er niks van gebakken heeft. Laat haar gerust even uitrazen en tracht daarna te focussen op het positieve. Stel voor om samen haar planning eens te overlopen en bij te schaven indien nodig. Hou je verwachtingen realistisch en leg geen extra druk. Je hoeft niet de hele tijd beschikbaar te zijn, vertrouwen toon je ook door haar verantwoordelijkheid te geven.

Interesse tonen

Vraag regelmatig eens hoe het lukt met studeren. Het examenrooster op de koelkast hangen, helpt om mee te volgen wanneer de meest gevreesde proefwerken gepland staan. Een schouderklopje kan dan extra deugd doen.

Een beetje verwennerij kan geen kwaad

Je studerende dochter vindt het vast fijn om een beetje verwend te worden in deze weken. Een gezonde snack, haar lievelingsmaaltijd op tafel, samen een ommetje maken of even stoom aflaten in de tuin: zulke kleine gebaren stelt je kind erg op prijs.

Rust en regelmaat

Een duidelijke structuur helpt om goed te studeren. Elk uur vijf minuutjes pauze en na drie uur een langere pauze van een half uur is ideaal. Help je dochter door haar hieraan te herinneren. Stel alternatieven voor om de pauzes niet te beperken tot sociale media: bewegen in de buitenlucht, een douche nemen, dollen met de hond, dansen op muziek zijn allemaal zaken die haar gedachten  kunnen verzetten. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen. Op www.noknok.com vind je er een aantal om uit te proberen. Vertel haar ook als de pauzetijd voorbij is. Geduldig blijven als ze dan even kattig uit de hoek komt, is een kunst die je kan leren!

Gezond en regelmatig eten zijn essentieel. Haal voldoende groenten en fruit in huis, en brainfood als noten, vette vis, avocado, bananen en rozijnen. Water blijft de beste dorstlesser. Beperk de hoeveelheden cafeïne en haal geen energiedrankjes in huis.

Een frisse neus halen, even gek doen, een bad nemen: een goede pauze is even helemaal weg van de leerstof

Ook afspraken rond slaaptijd en het gebruik van smartphone en laptop kunnen je dochter helpen om te ontspannen.

Het is normaal dat je zelf misschien nerveus of gespannen bent omdat je graag wil dat je kind het goed doet op school. Probeer die gevoelens niet over te brengen op je dochter. Humor en praten over andere zaken helpen hierbij.

Faalangst?

Merk je dat je kind heel erg angstig is om te mislukken in haar examens? Lijkt de angst haar te verlammen? Tracht dan met haar in gesprek te gaan om te luisteren wat ze echt nodig heeft. Wapper haar verzuchtingen zeker niet weg. Als je zelf moeilijk antwoorden vindt, kan een gesprek met Teleblok uitkomst brengen.

01/06/2016

Reageer

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Niet gevonden wat u zocht? We helpen je graag verder.